راهنمای استفاده از لوازم خانگی برقی

چرا به راهنمای استفاده از لوازم خانگی نیاز دارید؟ نکات استفاده از لوازم خانگی برقی را می‌دانید؟ این روزها وسایل برقی زیادی در هر خانه‌ای وجود دارد. از ماشین لباسشویی و جاروبرقی گرفته تا لوازم برقی کوچک مثل پلوپز و آبمیوه گیری.

برخی خانواده‌ها زیاد از این وسایل استفاده نمی‌کنند. ولی برخی دیگر مانند زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند تمام وسایل برقی آشپزخانه را خریداری کنند. اما در هر صورت تعداد این وسایل مهم نیست و آنچه باید در نظر داشته باشید نحوه نگهداری و استفاده صحیح از لوازم خانگی است.

چرا نگهداری از لوازم خانگی مهم است؟

وسایل برقی و لوازم خانگی آشپزخانه باید مدتی زیادی برای اعضای خانواده کار کنند. بنابراین حفظ سلامت آن‌ها و عدم ایجاد مشکل و خطر برای خود و دیگران بسیار مهم است. این مساله ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده صحیح از آن‌ها دارد.

برخی از وسایل برقی امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از وسایل منزل تبدیل شده‌اند. وسایلی مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز که تقریباً در همه خانه‌ها وجود دارد. اما وجود برخی از وسایل برقی همچنان غیرضروری است. وسایلی مانند مایکروویو، چای ساز، آبمیوه گیری و غیره.

اما در هر صورت باید نکاتی را در رابطه با نحوه صحیح نگهداری و استفاده از این وسایل مد نظر داشته باشید. حتی اگر از بهترین برندهای لوازم خانگی ایرانی خرید کرده باشید، نکاتی که مربوط به نگهداری صحیح از لوازم برقی و استفاده درست است شامل گارانتی نخواهد شد.

نکته مهم در استفاده از لوازم خانگی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید این است که هرگز موتور و بدنه وسایل برقی را با آب نشویید. این بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند باعث برق گرفتگی شود.

این مورد در استفاده از چای ساز بسیار دیده می‌شود. با شستن یا تمیز کردن پایه نگهدارنده چای ساز، المنت آن خیس شده و از کار میفتد.

همچنین اگر قصد دارید به مسافرت بروید یا خانه را ترک کنید، بهتر است این کلید را نیز خاموش کنید. چون در نبود شما اتصالی و قطع شدن ناگهانی برق به لوازم خانگی آسیب نزند.

تمیز کردن و استفاده از لوازم برقی

نگهداری صحیح از یخچال و فریزر

به یاد داشته باشید که یخچال و فریزر را در جای خشک قرار داده و همیشه آن را تمیز نگه دارید. اما به هیچ عنوان پشت و موتور آن‌ها را با آب نشویید. در عوض باید این قسمت‌ها را با یک پارچه خشک یا جاروبرقی تمیز کنید.

همچنین هر هفته کشوها و بدنه یخچال و فریزر را با آب و مواد شوینده تمیز کنید و بعد از خشک شدن کامل آن‌ها را در جای خود بگذارید. یادتان باشد که وقتی خیس هستند هرگز دستگاه را به برق وصل نکنید.

نگهداری از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی را باید در جایی قرار دهید که قسمت موتور و قسمت عقب آن با آب تماس نداشته باشد. در عین حال مراقب باشید که ماشین لباسشویی را روی سطحی صاف قرار دهید تا از لرزش شدید ماشین در حین کار جلوگیری شود. ضربه‌های مستمر برای موتور این دستگاه مضر است.

به یاد داشته باشید هنگام تمیز کردن ماشین لباسشویی، تخلیه فیلتر و همچنین هنگام بیرون آوردن لباس، ماشین لباسشویی را از برق بکشید. اگر از برند لوازم خانگی ایرانی باکیفیت خرید کنید، احتمال آسیب جدی و خرابی دستگاه کاهش میابد.

استفاده صحیح از لوازم خانگی

تمیز کردن اجاق گاز

برخی از اجاق گازها برقی هستند یعنی برای استفاده از فندک به برق نیز نیاز دارند. بنابراین هنگام تمیز کردن آنها مراقب باشید که آب روی اجاق گاز نریزید. در عوض می‌توانید اجاق گاز را با کمی جوش شیرین و آب تمیز کنید یا از مواد شوینده مخصوص برای این کار استفاده کنید.

تمیز کردن و نگهداری از ماکروفر

برای تمیز کردن چربی داخل مایکروویو، آب یک لیموترش تازه درشت را در ظرفی پر از آب بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه در مایکروویو بجوشد. بخار آهک لکه‌های چربی را تبخیر می کند و در نتیجه مایکروویو را تمیز می‌کند. سپس باید مایکروویو را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

استفاده از لوازم برقی آشپزخانه

همچنین می‌توانید یک دستمال را در آبلیمو تازه یا الکل آغشته کنید و داخل مایکروفر را با آن تمیز کنید. اما هرگز از نوار چسب و سیم ظرفشویی برای تمیز کردن مایکروویو استفاده نکنید.

آون سولار یا فر برقی از برند لوازم خانگی ایرانی ادمیلسون Edmilson این کار را راحت کرده است. در این محصول، دیواره دستگاه را لعاب Easy cleaning پوشانده که به راحتی می‌توانید بعد از هر بار استفاده، آن را تمیز کنید.

راهنمای استفاده از لوازم خانگی: مخلوط کن

برای تمیز کردن پارچ مخلوط کن به نکات زیر توجه کنید.

پارچ همزن یا مخلوط کن را تا نیمه با آب داغ پر کنید. سپس چند قطره مایع ظرفشویی را در آب بریزید. درب شیشه مخلوط کن را ببندید، مخلوط کن را روشن کنید و یک دقیقه صبر کنید.

اگر لکه‌ای روی شیشه مخلوط کن باقی ماند، از دو برش لیموی تازه برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

مخلوط کن را تا نیمه با آب گرم پر کنید، چند قطره مایع ظرفشویی و دو تکه لیمو را داخل آن بریزید. درب شیشه مخلوط کن را ببندید و یک دقیقه آن را روشن کنید.

نکته: می توانید به جای لیمو از دو قاشق غذاخوری سرکه سفید استفاده کنید.

در مرحله بعد، اگر هنوز لکه های سرسخت غذا روی شیشه همزن باقی مانده بود، چند قطره از مایع ظرفشویی را روی یک اسفنج مناسب بریزید و پارچ را با اسفنج کاملاً بشویید.

طول عمر بیشتر دستگاه با راهنمای استفاده از لوازم خانگی

به طور قطع رعایت نکات گفته شده در راهنمای استفاده از لوازم خانگی به طول عمر بیشتر وسایل برقی شما کمک خواهد کرد. از طرفی شرایط گارانتی در لوازم خانگی شامل مواردی که نشان دهد شما به درستی از وسیله استفاده نکرده‌اید، نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *