۷ راهنمای خرید بهترین عینک کوهنوردی | معرفی ۳ عینک برتر

برای کوهنوردان حرفه‌ای و حتی آماتور، همراه‌داشتن عینک کوهنوردی ضروری است؛ عینک کوهنوردی به شما کمک می‌کند در عین تماشای مناطق بکر از چشمانتان در برابر تابش نور شدید خورشید محافظت کنید. در این راهنما لنز، جنس و ویژگی‌های مختلف عینک‌های آفتابی کوهنوردی را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم، یک عینک کوهنوردی مناسب را برای صعود بعدی خود خریداری کنید.

دسته‌بندی‌های انواع لنزهای عینک کوهنوردی

لنزهای عینک کوهنوردی پنج دسته دارند: از دسته ۰ (جذب ۰ تا ۱۹ درصد نور مرئی) تا دسته ۴، بالاترین دسته (جذب ۹۲ تا ۹۷ درصد نور مرئی). به عبارت دیگر، لنزهای دسته ۰ اجازه عبور بیش از ۸۱ درصد نور را می‌دهند، در حالی که لنزهای دسته ۴ اجازه عبور بیش از ۸ درصد نور مرئی را نمی‌دهند.

  • دسته ۰: جذب ۰ تا ۱۹ درصد نور مرئی. انتقال نور مرئی: ۱۰۰ تا ۸۱ درصد.
  • دسته ۱: جذب ۲۰ تا ۵۷ درصد نور مرئی. انتقال نور مرئی ۸۰ تا ۴۳ درصد.
  • دسته ۲: جذب ۵۸ تا ۸۱ درصد نور مرئی. انتقال نور مرئی ۴۲ تا ۱۹ درصد.
  • دسته ۳: ۸۲ تا ۹۱ درصد نور مرئی را جذب می کند. انتقال نور مرئی ۱۸ تا ۹ درصد.
  • دسته ۴: ۹۲ تا ۹۷ درصد نور مرئی را جذب می کند. انتقال نور مرئی ۸ تا ۳ درصد.

متداول‌ترین دسته‌ها برای فعالیت‌های کوهستانی ۳ و ۴ هستند، اگرچه دسته ۲ نیز مناسب است، به شرط اینکه برای محافظت از نور شدید خورشید در زمین‌های برفی استفاده نشود. چیزی که باید دربارۀ دسته‌های بالا بدانید، این است که این دسته‌ها فیلتر نور مرئی را نشان می‌دهند؛ اما چیزی در مورد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش به ما نمی‌گویند.

انواع لنز عینک کوهنوردی و معرفی بهترین لنز برای ارتفاعات

اگرچه بسیاری از کوهنوردان با خطرات کوهنوردی آشنا هستند، اما برخی از خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض خورشید در ارتفاعات آگاهی ندارند. انتخاب یک لنز کوهنوردی مناسب باعث می‌شود هنگام اسکی، کوهنوردی و… از چشمان خود در ارتفاعات محافظت کنید. لنزهای عینک کوهنوردی انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

۱. لنزهای ری اکتیو

این لنزها با تغییر میزان نور (هنگام رفتن از مناطق آفتابی به مناطق سایه) سازگار می‌شوند. همچنین ترکیبی عالی از مزایای لنزهای معدنی و پلی کربنات مانند کیفیت دید، مقاومت در برابر خش، استحکام و سبکی را دارند.

  • لنزهای ری اکتیو پولاریزه ۴-۲

عبور نور مرئی: (۵-۲۰ درصد)

این لنزهای فتوکرومیک و پلاریزه علاوه بر تیره و روشن شدن با توجه به نور محیط، تابش شدید سطوح بازتابنده را از بین می برد. رنگ قهوه‌ای آن کنتراست را بهبود می‌بخشد.

  • لنزهای ری اکتیو ۴-۲

عبور نور مرئی: (۷-۳۵%)

این لنزهای فتوکرومیک با رنگ زرد، نورتابی را افزایش می‌دهند، همچنین با محدوده فتوکرومیک وسیع‌تر از لنزهای ری اکتیو پولاریزه ۴-۲  وضوح را افزایش می‌دهد.

۲. لنز اسکپرتون دسته ۴

عبور نور مرئی: (۵%)

لنز پلی کربنات سبک، مقاوم و نشکن، به گونه‌ای طراحی شده است که محافظت قدرتمندی برای کوهنوردی ارائه دهد. بااین‌حال نسبت به لنزهای معدنی در برابر خراش مقاومت کمتری دارد.

۳. لنز آلتی آرک دسته ۴

عبور نور مرئی: (۷%)

تنها لنز معدنی که از نظر کیفیت نوری، هیچ لنزی بهتر از آن وجود ندارد! بسیار مقاوم در برابر خط و خش، تنها نقاط ضعف آن، وزن و شکنندگی آن در هنگام ضربه (خطر شکستگی) است.

برای کوه‌های مرتفع، لنزی را توصیه می‌کنیم که تنها ۳ تا ۸ درصد نور مرئی را از خود عبور ‌دهد. براساس مشخصات فنی و بودجۀ خود، لنز مدنظرتان را انتخاب کنید. در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم، به شما در انتخابتان کمک می‌کند.

 ۷ نکتۀ مهم برای خرید عینک آفتابی کوهنوردی

یک عینک باکیفیت باعث می‌شود نور شدید و بازتابش نور از برف و یخچال‌های طبیعی چشمان شما را اذیت نکند. اما عینک باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای خرید عینک کوهنوردی ۷ ویژگی زیر را در نظر بگیرید.

۱. جلوگیری از انتقال نور مرئی یا VLT

جلوگیری از نور مرئی  ویژگی مهم هر عینک آفتابی کوهنوردی است. VLT یا انتقال نور مرئی شاخص این ویژگی است. کارشناسان دسته ۳ را با لنزهای ۱۸ تا ۸ درصد برای شرایط مختلط و دسته ۴ با کمتر از ۸ درصد VLT را برای یک روز آفتابی بیرون از یخچال های طبیعی توصیه می‌کنند.

۲. کیفیت قاب

هنگام انتخاب عینک کوهنوردی، از کیفیت بالای قاب آن اطمینان حاصل کنید.  همچنین باید اندازه و شکل فریمی را انتخاب کنید که به خوبی متناسب با نیمرخ صورت شما باشد. نزدیکی بیش از حد به صورت می‌تواند باعث بخارگرفتن عینک و همچنین تحریک مژه‌های بلند یا ابروهای برجسته شود و دور بودن بیش از حد می‌تواند نور را وارد چشم کند یا باعث ناراحتی شود.

۳. جنس لنز

رایج‌ترین لنز برای عینک آفتابی شیشه و پلی کربنات است. پلی کربنات به دلیل وزن کم و مقاومت زیاد در برابر ضربه و همچنین قیمت نسبتا پایین و قالب‌گیری آسان، رایج‌ترین انتخاب برای فعالیت‌های کوهستانی است. پلی کربنات، بر خلاف شیشه، همچنین قادر به جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش است.

۴. محکم قرار گرفتن روی صورت

در طول کوهنوردی صورت شما عرق کرده و چرب می‌شود؛ بنابراین ممکن است عینک شما لیز بخورد یا حتی بیفتد. عینک آفتابی شما باید دارای دستۀ شقیقه‌ای بافت‌دار و محافظ بینی لاستیکی باشد تا در طول مسیر پیاده‌روی ایمن بماند.

۵. رنگ لنز

رایج‌ترین رنگ‌ لنز برای کوه‌ها خاکستری، زرد و قرمز است. خاکستری معمولاً محافظت بیشتر در برابر نور شدید خورشید فراهم می‌کند و باعث درک درست رنگ‌ها می‌شود، در حالی که زرد و قهوه‌ای به خوبی تضادها و برجستگی‌ها را نشان می‌دهند و علاوه بر این خستگی چشم‌ها را کاهش می‌دهند. رنگ‌های قرمز و نارنجی عمدتاً برای ورزش‌های برفی برای بهبود میدان بینایی استفاده می‌شود.

۶. ویژگی فتوکرومیک

در کوه‌های مرتفع شرایط آب‌وهوایی ناپایدار است. در این شرایط چگونه عینک‌هایی با فیلتر ثابت انتخاب می‌کنید؟ بهترین راه برای تضمین دید کامل در کوهستان، عینک آفتابی فتوکرومیک است. واکنش تیره شدن دربرابر اشعه ماوراء بنفش، بهترین محافظت از چشم را بدون ایجاد مانع در دید ارائه می‌دهد. مدل‌های فعلی می‌توانند در دمای اتاق تقریباً در ۲۰ ثانیه از یک حالت به دیگری سوئیچ کنند. استفاده از لنزهای فتوکرومیک در فعالیت‌های کوهستانی، باعث آسایش بیشتر شما می‌شود.

۷. ویژگی پلاریزه

نور خورشید از زمین بازتاب می‌‌یابد و انعکاس آن چندجهتی و به ندرت خیره‌کننده است. با این حال، در برخی از سطوح مانند سطوح آب (رودخانه، دریا، دریاچه…) یا برف یا سطوح صاف مانند جاده، نور منعکس شده توسط خورشید، در یک جهت به سمت چشمان ما حرکت می‌کند. این انعکاس باعث ناراحتی شدید چشم‌ها می‌شود.

معرفی ۳ مدل از بهترین برندهای عینک کوهنوردی

عینک‌های آفتابی برندهای مختلفی دارند؛ از جمله عینک کوهنوردی جولبو، اوکلی، تیفوسی، برتونی و… در ادامه شما را با سه مدل از بهترین عینک‌های آفتابی کوهنوردی آشنا می‌کنیم،

۱. عینک کوهنوردی جولبو آلتمیت

این عینک آفتابی از چشمان شما در برابر شدیدترین پرتوهای خورشید، قوی‌ترین بادها و شدیدترین سرماها محافظت می‌کند. لنز عریض و پانوراما، ظاهری مدرن به عینک می‌دهد که باعث افزایش میدان دید و راحتی بصری می‌شود.

۲. عینک جولبو ورمونت

این محصول برای ماجراجویی در شرایط سخت طراحی شده است و محافظت بی‌نظیری از چشم برای هر فعالیتی فراهم می‌کند. محافظ جانبی چرمی این عینک در یخچال‎ها، پوشش کامل و محافظت در برابر نور خورشید را فراهم می‌کند.

۳. عینک کوهنوردی Oakley Clifden

Oakley Clifden یکی از جدیدترین عینک‌های کوهنوردی بازار است که در دنیای کوهنوردی غوغا به پا کرده است. این عینک آفتابی پر از جزئیات متفکرانه است. محافظ‌های جانبی، فیکس‌کنندۀ پل و بند عینک استیل بافته شده حداکثر محافظت را ارائه می‌دهند و همه کاملاً قابل جدا شدن هستند.

۴ آسیب‌ استفاده نکردن از عینک کوهنوردی

وقتی در حین کوهنوردی از چشمان خود محافظت نکنید، احتمال آسیب‌دیدگی و اختلالات چشمی زیاد است. برخی از این آسیب‌ها عبارت‌اند از:

  1. فوتوکراتیت

برف‌کوریدردی شبیه به آفتاب سوختگی دارد. علائم ممکن است از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. این بیماری به دلیل فرسایش سلول‌های پوشاننده قرنیه ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض UVB رخ می‌دهد.

  1. اریتروپسی

وضعیتی که معمولاً سرخ بینی نامیده می‌شود. این بیماری باعث می‌شود، اشیایی که به آنها نگاه می‌کنید، قرمز به نظر برسند. اریتروپسی ممکن است به آسیب شبکیه منجر شود.

  1. سندرم White-out

کاشفان قطب شمال اغلب از این اختلال که ناشی از قرار گرفتن در یک محیط برفی در مدت طولانی است، رنج می برند. این بیماری باعث کاهش یا از دست دادن کامل قدرت دید در روز می‌شود.

  1. سرمازدگی قرنیه

سرمای شدید هوا نه تنها اندام‌ها، بلکه قرنیه چشم‌ها را نیز دچار سرمازدگی می‌کند. برخی از علائم عبارت‌اند از قرمزی قرنیه، درد و حساسیت به نور. این آسیب در صورت عدم درمان سریع می‌تواند باعث بافت‌مردگی‌های غیرقابل درمان شود.

ورزش‌های کوهستانی شما را در معرض خطرات متعددی سلامتی و ایمنی قرار می‌دهند. پرتوهای UVB با افزایش ارتفاع از سطح دریا تشدید می‌شوند. علاوه بر این، برف باعث افزایش انعکاس نور می‌شود. این موضوع شما را در معرض ۸۰ تا ۹۰ درصد تابش خورشیدی قرار می‌دهد، این میزان در زمین‌های غیر برفی ۲۰ درصد است. وقتی در حین کوهنورردی از چشمان خود محافظت نکنید، احتمال آسیب‌دیدگی و اختلالات چشمی که در بالا ذکر کردیم، بسیار زیاد است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *