همه چیز درباره زگیل تناسلی در ۳۰ نکته از دکتر دیانا حسینی

زگیل تناسلی توسط گونه های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشود و میتواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند. در این مطلب ۳۰ نکته ی مهم در مورد زگیل تناسلی را از دکتر دیانا حسینی فلوشیپ فوق تخصصی سرطان های زنان را بازگو میکنیم.

  1. زگیل تناسلی توسط سویه های خاصی از HPV ایجاد میشود و یک بیماری مقاربتی بحساب می آید. آنها به صورت توده های کوچک در ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر میشوند.
  2. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی در سراسر جهان است.
  3. زگیل تناسلی عمدتاً از طریق تماس جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی پخش میشود.
  4.  بعد از قرار گرفتن در معرض HPV، ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد تا زگیل تناسلی روی پوست ظاهر شود.
  5. زگیل تناسلی ممکن است به صورت زائده های کوچک، گوشتی یا خاکستری ظاهر شوند که به شکل برجسته یا صاف بروز میکنند. شکل ظاهری زگیل ها ممکن است به صورت جداگانه یا به صورت خوشه ای باشد.
  6. زگیل های تناسلی در برخی افراد باعث خارش، ناراحتی یا درد در ناحیه تناسلی میشوند.
  7. استفاده مداوم و صحیح از کاندوم میتواند خطر انتقال HPV را کاهش دهد، اما ممکن است محافظت کاملی ایجاد نکند.
  8. واکسن HPV برای کمک به جلوگیری از گونه های خاصی از HPV که باعث زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم میشوند در دسترس است. تزریق واکسن هم برای آقایان و هم برای خانم ها توصیه میشود.
  9. کاهش تعداد شرکای جنسی و جلوگیری از بی بند و باری های جنسی قطعا خطر انتقال HPV را کاهش میدهد.
  10. اگر شما یا همسرتان زگیل تناسلی قابل مشاهده یا سایر علائم عفونت HPV را دارید باید از تماس جنسی خودداری کنید.
  11. اگر مشکوک به زگیل تناسلی هستید، به دنبال ارزیابی پزشکی باشید و به یک پزشک متخصص در زمینه درمان زگیل تناسلی مراجعه کنید.
  12. پزشک متخصص فعال در زمینه درمان زگیل تناسلی اغلب زگیل تناسلی را از طریق معاینه بصری ناحیه آسیب دیده تشخیص میدهد و در صورت نیاز برای تشخیص بهتر و دقیق تر نمونه گیری و تست HPV انجام میشود.
  13. بانوان باید به طور منظم تحت آزمایش پاپ اسمیر قرار گیرند تا تغییرات دهانه رحم ناشی از عفونت HPV برایشان غربال و پیگیری شود. برای تعیین بهترین برنامه درمانی برای وضعیت خود با پزشک متخصص فعال در زمینه درمان زگیل تناسلی مشورت کنید.
  14. برخی زگیل ها را میتوان با کرم های موضعی یا محلول هایی که مستقیماً روی زگیل ها استفاده میشود درمان کرد.
  15. کرایوتراپی و انجماد زگیل تناسلی با نیتروژن مایع یکی از روش های درمانی رایج است.
  16. استفاده از کوتر الکتریکی و سوزاندن زگیل تناسلی با استفاده از جریان الکتریکی گزینه دیگری برای حذف زگیل های تناسلی است.
  17. زگیل هایی که از لحاظ اندازه بزرگتر هستند ممکن است نیاز به برداشتن به شیوه جراحی داشته باشند.
  18. لیزر درمانی زگیل تناسلی از جدیدترین روش های حذف زگیل های تناسلی است که پاسخ به درمان و نتیجه بسیار مناسبی دارد.
  19. در برخی موارد، پزشک متخصص فعال در زمینه درمان زگیل تناسلی ممکن است داروهایی را برای تقویت پاسخ سیستم ایمنی به HPV تجویز کند.
  20. اگر تحت درمان هستید، دستورالعمل های پزشک متخصص فعال در زمینه درمان زگیل تناسلی خود را به دقت دنبال کنید.
  21. برای نظارت بر پیشرفت درمان و رفع هر گونه نگرانی به طور منظم به پزشک متخصص فعال در زمینه درمان زگیل تناسلی مراجعه و فرآیند درمان را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنید.
  22. بهداشت را به خوبی رعایت کنید و از دست زدن، خراشیدن یا چیدن زگیل ها برای جلوگیری از گسترش خودداری کنید.
  23. اگر از داروها در خانه استفاده میکنید، از دفع مناسب اپلیکاتورها و مواد برای جلوگیری از آلودگی تصادفی اطمینان حاصل کنید.
  24.  چنان چه به HPV مبتلا هستید شریک جنسی شما نیز باید تحت معاینه و در صورت لزوم درمان قرار گیرد. حتما شریک جنسی خود را در مورد وضعیت خود آگاه کنید، تا بتواند اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهد.
  25. حتی پس از درمان موفقیت آمیز، زگیل تناسلی ممکن است به دلیل تداوم عفونت زمینه ای HPV عود کند.
  26. برخی از گونه های HPV که باعث زگیل تناسلی میشوند با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان دهان و گلو و…. نیز مرتبط هستند.
  27. معاینات و غربالگری های منظم برای نظارت بر هرگونه تغییرات سرطانی بالقوه مرتبط با HPV مهم است.
  28. تشخیص زگیل تناسلی میتواند اثرات عاطفی و روانی داشته باشد. از پزشک متخصص فعال در زمینه درمان زگیل تناسلی ، مشاوران یا گروه های حمایتی کمک بگیرید.
  29. داشتن روابط جنسی پر خطر و تعداد شرکای جنسی زیاد قطعا شانس شما برای ابتلا به زگیل تناسلی و سایر بیماری های مقاربتی را افزایش میدهد.
  30. حفظ یک سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی متعادل و پرهیز از تنباکو و الکل زیاد، میتواند از توانایی سیستم ایمنی شما برای مبارزه با عفونت های HPV حمایت کند.

به یاد داشته باشید، فقط پزشک متخصص فعال در زمینه درمان زگیل تناسلی می تواند تشخیص دقیق، توصیه های درمانی و راهنمایی های شخصی مربوط به زگیل تناسلی را ارائه دهد. اگر مشکوک هستید که زگیل تناسلی دارید یا ابتلا به HPV در شما تشخیص داده شده است، مهم است که برای مدیریت و مراقبت مناسب به کلینیک درمان زگیل تناسلی مراجعه کنید و تحت درمان قرار گیرید.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *