معرفی کاربرد انواع فرز دندانپزشکی

کاربرد انواع فرز دندانپزشکی برای ایجاد برش در بافت دندان و استخوان های سخت موجود در این نواحی از اهمیت بسیار زیادی در اجرای فرایندهای درمانی و جراحی دندان برخوردار است. فرزها مدل های مختلفی دارند و هر یک با کاربری به خصوصی شناخته می شود. چرخنده های به کار رفته بر روی فرزهای دندان پزشکی برای سابیدن، برش دادن و نسج سخت دندان مورد استفاده قرار می گیرند. ترمیم بخش های مختلف دندان نیز با استفاده از این ابزارها را به سهولت انجام می گیرد. هر یک از اشکال و سایزبندی های فرز دندان پزشکی برای اجرای برخی از مراحل جراحی دندان به کار می روند.

کاربرد انواع فرزهای توربین دندان پزشکی 

یکی از فرزهای پرکاربرد در عرصه دندان پزشکی، فرز توربین است که با نام فرز الماسی نیز شناخته می شوند. کاربرد انواع فرز دندانپزشکی در دسته فرز توربین مربوط به ترمیم و تراش دادن دندان ها است. انواع رنگ ها و مدل های متنوع این فرزها در عرصه دندان پزشکی تولید و ارائه می شوند. پرداخت های ترمیمی و ترمیم پروتزها نیز با استفاده از این فرزها انجام می شود. برخی از انواع این توربین ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. فرزهای نوار سفید که بسیار نرم هستند.
  2. فرزهای نوار زرد با ساختار خیلی نرم
  3. فرزهای نوار قرمز که در محدوده نرم قرار می گیرند.
  4. فرز نوار آبی در محدوده نرمی و سختی استاندارد
  5. فرز نوار سبز زبر
  6. فرز نوار مشکی زبر
  7. فرزهایی با دو نوار مشکی با ساختار خیلی زبر

کاربرد فرزهای آنگل دندان پزشکی 

کاربرد انواع فرز دندانپزشکی در مدل آنگل نیز بسته به مدل و شکل هر یک از این تجهیزات مشخص می شود. با استفاده از آن ها برداشتن انواع پوسیدگی از روی دندان ساده تر می شود. این مدل فرزها بسیار متنوع هستند و با حالت زبانه دار تولید می شوند. با استفاده از این فرزها برداشتن اضافه های ترمیم کامپوزیت نیز به سهولت انجام می گیرد. صاف کردن دندان ها نیز با استفاده از فرز آنگل ساده تر می شود. در برخی از فرایندهای درمانی با استفاده از این فرز دندان بیمار نیز قابل جداسازی خواهد بود. استفاده از آن ها در راستای حذف و از بین بردن پوسیدگی های دندانی نیز متداول است.

انواع فرز دندانی بر اساس جنس و کاربرد آن ها

جنس متریال به کار رفته در ساخت و آماده سازی فرزها در کارایی آن ها تاثیرگذار خواهد بود. به همین خاطر یکی از مهمترین دسته بندی های فرز دندان پزشکی مربوط به جنس آن ها است. در ادامه برخی از انواع فرزها بر اساس جنس و آلیاژ به کار رفته در آن ها را بررسی می کنیم:

کاربرد فرز استیل و فولادی

کاربرد انواع فرز دندانپزشکی در هر مدل از فرزها متفاوت است. فرزهای استیل و فولادی یکی از مهمترین مدل های این محصولات هستند که با قیمت های مقرون به صرفه ای در دسترس مشتریان قرار می گیرند. انواع فرایندهای آماده سازی حفره های دندانی و تخلیه دنتین با استفاده از این فرزها انجام می گیرد. برای استفاده از این فرزها باید آن ها را تیز کنید. در غیر این صورت کندی فرز سبب کاهش سرعت عمل پزشک و خستگی و درد بیمار خواهد شد.

کاربرد فرزهای کاربایدی

کاریی فرزهای کاربایدی نسبت به مدل های استیل و فولادی بسیار مطلوب تر است. این فرزها از متریال تنگستن ساخته شده اند و نسبت به دماهای بالا بسیار مقاوم هستند. استفاده از آن ها برای برش نواحی سخت دندان بسیار رایج است. هر یک از این فرزها برای برداشتن نسج های دندانی کارایی دارند. استفاده از آن ها در تماس با قسمت های سخت دندان سبب کند شدن فرز نخواهد شد. انواع آن ها بارها و بارها مورد استفاده قرار می گیرند و شکسته نخواهند شد. استفاده از آن ها برای جداسازی مواد ترمیمی نیز نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.

نتیجه تمیز به دست آمده از کار با فرزهای کاربایدی این تجهیزات دندان پزشکی را در دسته پرکاربردترین ها قرار می دهد. تکمیل سطوح ترمیمی نیز از مهمترین کاربردهای فرزهای کاربایدی به شمار می رود. ایجاد فاصله بین انواع دندان های به هم چسبیده نیز با استفاده از این فرزها میسر خواهد بود. قدرت برندگی بالای این فرزها نیز از مهمترین ویژگی های این محصولات به شمار می رود.

کاربرد فرزهای سرامیکی

کاربرد انواع فرز دندانپزشکی با جنس سرامیک نیز در حوزه دندانپزشکی بسیار پررنگ شده است. این فرزها بیشتر در راستای مصارف ترمیمی مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد قابل قبول این فرزها برای خارج کردن پوسیدگی های دندانی یکی از مهمترین ویژگی های این محصولات به شمار می رود. برداشتن آمالگام از روی دندان ها نیز با استفاده از این فرزها به سادگی انجام می پذیرد. با استفاده از این فرزها ترمیم دندان ها بدون ریسک انجام خواهد شد. خارج کردن انامل و مواد ترمیمی از دندان با استفاده از فرزهای سرامیکی ساده تر می شود. ایمنی انجام فرایندهای ترمیمی دندان با استفاده از این فرزها مورد تایید است.

با استفاده از این تجهیزات مینای دندان ها تهدید نمی شوند و به همین خاطر سلامت دندان های ترمیم شده حفظ خواهد شد. استفاده از فرزهای سرامیکی نسبت به فرزهای کاربایدی نیاز به پرداخت دندان ها را افزایش می دهد. با این وجود فرز سرامیکی مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی و خوردگی دارد. به همین خاطر یک ابزار فوق کاربردی در این زمینه به شمار می رود.

کاربرد فرزهای پلیمری

کاربرد انواع فرز دندانپزشکی با جنس پلیمر، ریسک خارج کردن نسج های اضافی از دندان را کاهش می یابد. در صورتی که از فرزهای فولادی یا سرامیکی استفاده کنید، پالپ های دندان ها در خطر قرار می گیرند و احتمال آسیب رسیدن به آن ها افزایش پیدا می کند. اما در استفاده از فرز پلیمری با این مشکلات رو به رو نمی شوید. استفاده از این فرزها برای پوسیدگی های عمیق دندان ها بسیار رایج است و کیفیت انجام این خدمات را افزایش می دهد. مرغوبیت بالای این فرزها نیز یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود که کیفیت اجرای خدمات ترمیمی دندان را ارتقا می دهند.

سختی سطح برنده فرز پلیمری به عاج سالم دندان ها آسیب وارد نمی کند. به این ترتیب بدون آسیب رسیدن به نسج سالم، نسج های پوسیده از محل مورد نظر خارج می شوند.

کاربرد فرز دندانپزشکی الماسی

کاربرد انواع فرز دندانپزشکی الماسی در زمینه تراشیدن بافت مقاوم دندان ها است. طول عمر این فرزهای دندا پزشکی بسیار بالا است و این مسئله یکی از مهمترین ویژگی های فرز الماسی است. اغلب این فرزها با اتصال به هندپیس عملکرد مناسبی برای عملیات های دندان پزشکی دارند. هر یک از این فرزهای الماسی در ابعاد گوناگونی تولید شده و به دلیل ماندگاری طولانی مدت ابزار کاربردی در عرصه دندان پزشکی به شمار می روند.

جمع بندی

در این قسمت برخی از مهمترین انواع فرزهای دندان پزشکی را به همراه کاربردهای آن ها بررسی کردیم. هر یک از این تجهیزات مدل های گوناگونی داشته و سایزبندی های متعددی برای دسترسی به همه دندان های بیماران خواهند داشت. به همین خاطر دندان پزشکان این تجهیزات را برای انجام فرایندهای درمانی به کار می برند. تفاوت بین این فرزها در نوع کاربری، اجزای بدنه به کار رفته در هر یک، سایز بندی و ابعاد آن ها مشخص می شود. قدرت برندگی هر یک از این فرزها نیز با هم متفاوت است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *