مراقبت های تغذیه ای بعد از کاشت مو

مانند هر روش جراحی دیگری، مراقبت‌های مناسب پس از جراحی کاشت مو، علاوه بر رعایت تمام اقدامات احتیاطی لازم پس از کاشت مو، مهم است. پس از کاشت مو، به‌احتمال‌زیاد برای چند روز کمی حساسیت در پوست سر خواهید داشت. پزشک معمولاً داروهای ضد درد و مسکن را علاوه بر داروهای آنتی‌بیوتیک و قرص‌های ضدالتهاب برایتان تجویز می‌کند. برای تسریع در بهبودی و کسب نتیجه دلخواه از کاشت مو، سعی کنید فقط از نسخه تجویزی پزشک و توصیه‌های او پیروی کنید.

شیوه درست شست و شوی سر و حمام کردن، انتخاب شامپوی مناسب، پرهیز از مصرف الکل بعد از کاشت مو، خودداری از ورزش یا انجام فعالیت‌های سنگین، خودداری از قرار گرفتن در معرض گرما و آفتاب و شنا کردن، رعایت بهداشت و پوزیشن مناسب در زمان خواب و استراحت و همچنین اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب از مواردی هستند که درزمینهٔ مراقبت‌های پس از کاشت مو مورد تأکید قرار می‌گیرند. در ادامه به توضیح برخی از این موارد می‌پردازیم.

تغذیه پس از کاشت مو

متقاضیان کاشت مو باید بدانند که رژیم غذایی متعادل پس از کاشت، در تغذیه و رشد مناسب فولیکول‌های مو نقش مهمی دارد. غذاهای غنی از کلسیم، منیزیم، روی، آهن، پروتئین و ویتامین B (به‌ویژه ویتامین B6) به تحریک رشد و حتی رشد بهتر فولیکول‌های مو کمک می‌کنند و احتمال ریزش زودرس آن‌ها را کاهش می‌دهند. در فردی که با کمبود مواد مغذی مواجه است، استقرار و رشد مجدد موهای تازه کاشته شده دشوار است و احتمال رشد پیوندهای مو در محل گیرنده کم شده و ممکن است موهای کاشته شده دچار ریزش شوند.

برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که برای رشد مجدد مو مفید هستند عبارت‌اند از: کلسیم، آهن، منیزیم، پروتئین، ویتامین B6، عنصر روی که البته بهتر است این مواد و عناصر مفید را حتی‌الامکان از راه مصرف مواد غذایی طبیعی به بدن رساند. البته گاهی هم افراد به دلایلی ناچار به استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی این عناصر هستند که تحت نظر پزشک می‌توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند. بهترین غذاها برای رشد مجدد معمولاً سبزی‌ها سبزرنگ مانند اسفناج و کلم بروکلی هستند و مصرف فلفل و گوجه‌فرنگی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. ماهی، دارای مواد مغذی زیاد و چندین روغن طبیعی است که فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. رژیم غذایی حاوی آجیل و حبوبات نیز می‌تواند به رشد مجدد فولیکول‌های موی پیوند شده کمک کند.

همچنین باید از خوردن فست فود ها و هرگونه نوشیدنی حاوی قند اضافه پس از جراحی خودداری کنید. باید از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود و مصرف غذاهای فرآوری شده و پرچرب نیز تا مدتی پس از جراحی پرهیز کنید.

مصرف قهوه بعد از کاشت مو

دلیل منع مصرف قهوه پس از کاشت مو به نوسانی که در فشارخون شما پدید می‌آید، مربوط می‌شود. نوشیدن قهوه می‌تواند فشارخون شما را افزایش دهد. علاوه بر این، طبق برخی مطالعات، کافئین ممکن است باعث بروز اختلالات هورمونی در بدن شما شود که منجر به باز نگه‌داشتن عروق شما می‌شود. برخی دیگر بر این باورند که کافئین باعث می‌شود غدد فوق کلیوی شما آدرنالین بیشتری تولید کنند درنتیجه فشارخون شما افزاش می‌یابد. افزایش فشارخون در اثر مصرف قهوه شرایط نامطلوبی را برای دوره نقاهت شما فراهم می‌کند.

بنابراین بایستی از مصرف قهوه در روز قبل از جراحی و روز جراحی خودداری کرد چراکه باعث افزایش فشارخون و ضربان قلب می‌شود که می‌تواند در حین جراحی دردسرساز باشد. افزایش فشارخون می‌تواند احتمال خونریزی در طی جراحی کاشت مو را افزایش دهد. خونریزی در طول پیوند گرافت ها، قرار دادن پیوندها در ناحیه گیرنده را دشوارتر می‌کند. درنتیجه، جراحی ممکن است چندین ساعت بیشتر طول بکشد که این مسئله برای پزشک و فرد تحت جراحی نامطلوب است و بر بقای پیوند و کسب نتایج مطلوب ز کاشت مو تأثیر می‌گذارد.

یکی دیگر از عوارض جانبی مهم نوشیدن قهوه قبل از کاشت مو، این است که فرد ممکن است نسبت به داروهایی که در حین جراحی استفاده می‌شود حساس‌تر شده و این اتفاق ممکن است برای سلامتی او مضر باشد.

همچنین به دلیل افزایش فشارخون در اثر مصرف قهوه، تعریق افزایش می‌یابد. همان‌طور که می‌دانید تعریق به فولیکول‌ها آسیب می‌رساند و کیفیت عمل را کاهش می‌دهد. همچنین کافئین با افزایش احتمال خونریزی، روند بهبودی زخم‌ها را با مشکل مواجه کرده و دوره نقاهت بعد از کاشت مو را طولانی می‌کند به همین دلیل از مصرف قهوه و مواد کافئین دار تا ده الی چهارده روز پس از جراحی کاشت مو پرهیز کنید

جراحی کاشت مو و مصرف الکل

از دیگر مراقبتهای پس از کاشت مو این است که افراد برای افزایش سرعت بهبودی و به دست آمدن نتایج دلخواه از پیوند مو، حتما باید توصیه‌های جراح خود را در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی قبل و پس از عمل رعایت کنید. بخشی از توصیه‌های پزشکان درزمینهٔ ارتباط جراحی کاشت مو و مصرف الکل این است که در هفته منتهی به جراحی از نوشیدن الکل خودداری کنند. این کار به بدن شما زمان می‌دهد تا الکل موجود در سیستم گوارشتان کاهش یابد، فشارخون شما به سطح طبیعی خود بازگردد و خطر عوارض پس از جراحی کاهش می‌یابد.

مصرف الکل تا ۱۰ روز بعد از کاشت مو نیز توصیه نمی‌شود. نوشیدن الکل در این زمان، از طریق ایجاد عوارض بعد از جراحی می‌تواند بقای گرافت های موی کاشته شده را تهدید کند و موفقیت درمان را به خطر بیندازد. اگر از قبل عادت زیادی به مصرف الکل داشتید و مصرف نکردن آن در این مدت برایتان خیلی دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم که مصرف آن را در این دوران تا حد ممکن محدود کنید. مصرف الکل قبل و پس از جراحی کاشت مو به دلایل زیر می‌تواند.

  • مصرف الکل خون را رقیق می‌کند : بررسی‌ها نشان دادند که نوشیدن الکل خون را رقیق می‌کند. اگر خون رقیق باشد، احتمال خونریزی در حین جراحی بیشتر می‌شود که می‌تواند فرایند عمل را دشوارتر کند. علاوه بر این، اگر پس از جراحی، پوست سر به خونریزی بیش‌ازحد ادامه دهد، نواحی تحت درمان پوسته‌های بیشتری تشکیل می‌دهند و زمان بیشتری طول می‌کشد تا علائم جراحی برطرف شده و بهبودی حاصل شود.
  • مصرف الکل منجر به ایجاد تورم می‌شود : الکل باعث گشاد شدن رگ‌های ما شده که این اتفاق می‌تواند منجر به تورم بیشتر سر شود. این ممکن است بر موفقیت کاشت مو تأثیر منفی بگذارد و باعث افزایش ناراحتی در روزهای اولیه پس از جراحی شود.
  • مصرف الکل آب بدن را کم می‌کند : نوشیدن الکل اثر مدر بر بدن دارد، به این معنی که کلیه‌های ما ادرار بیشتری تولید کرده و آب بیشتری را از بدن دفع می‌کنند. درنتیجه، پوست ما خشک‌تر می‌شود که این کاهش رطوبت می‌تواند سلامت و بقای پیوندهای مو را مختل کند.
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *