دکتر متخصص خون و سرطان کیست؟ {معرفی بهترین دکترهای خون ایران + مشاوره آنلاین}

دکتر متخصص خون (هماتولوژیست) به­عنوان پزشکی در نظر گرفته می­شود که در تشخیص، درمان و مدیریت بیماری­هایی که بر خون، مغز استخوان و سیستم لنفاوی شما تاثیر می­گذارد، تخصص دارند.

بیماری­های خونی وضعیت­های متفاوتی را شامل می­شوند که به صورت خوش­خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) است و امکان دارد علائم خفیفی داشته باشند یا در مواردی زندگی افراد را تهدید کنند.

اهمیت بررسی بیماری­های خونی

باید در نظر داشته باشید که گلبول­های قرمز با رساندن اکسیژن به بافت­ها، در عملکرد صحیح سلول­ها نقش مهمی دارند. از طرفی گلبول­های سفید به سیستم ایمنی بدن ما کمک می­کنند تا با عفونت مبارزه کند.

پلاکت­ها سلول­های خونی هستند که به کاهش و توقف خون­ریزی کمک می­کنند و پلاسما مایعی است که سلول­های خونی را در کنار هم نگه می­دارد، زمانی که دچار بیماری می­شوید به این معنی است که یک یا چند مورد از این بخش­ها آن­طور که باید کار نمی­کنند.

برای چه مشکلاتی باید به دکتر متخصص خون مراجعه کرد؟

به­طور کلی هماتولوژیست­ها اقدامات لازم برای تشخیص و مدیریت طیف وسیعی از بیماری­هایی را که بر سلول­های خونی تاثیر می­گذارند را انجام می­دهند. از همین رو با مشاهده علائم مربوط به چنین مشکلاتی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برخی از بیماری­های خونی خوش­خیم هستند، به این معنی که سرطان نیستند اما همچنان مشکلات جدی در نظر گرفته می­شوند که تعدادی از آنها به شرح زیر است

  • کم­خونی : این بیماری زمانی اتفاق می­افتد که شما گلبول­های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن خود ندارید که انواع مختلفی از آن وجود دارد و شایع­ترین نوع آن، کم­خونی ناشی از فقر آهن است.
  • هموفیلی : این بیماری یک اختلال ارثی بوده که لخته­شدن خون را مختل می­کند و نیازمند مراجعه به دکتر متخصص خون است.
  • کم­خونی داسی­شکل: این مشکل ژنتیکی بر شکل گلبول­های قرمز تاثیر می­گذارد.
  • تالاسمی : تالاسمی یک اختلال ژنتیکی است که بر توانایی بدن شما برای تولید هموگلوبین و گلبول­های قرمز سالم تاثیرگذار است.

علاوه­بر این مشکلات، انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد که افراد در زمان ابتلا به آنها باید زیر نظر دکتر خون قرار بگیرند که عبارت­اند از:

  • لوسمی : لوسمی شایع­ترین سرطان خون است که می­تواند کودکان و افراد بزرگ­سال را درگیر کند.
  • میلوما : میلوما سرطانی است که از مغز استخوان شروع می­شود و سلول­های پلاسما را تحت تاثیر قرار می­دهد.

ترومبوز ورید عمقی (لخته­شدن خون) و سپسیس که یک واکنش خطرناک به عفونت است از دیگر مشکلاتی هستند که تشخیص و درمان آنها در حیطه تخصص هماتولوژیست­ها قرار می­گیرد.

در مواردی که دچار مشکلات ناشی از بیماری­های خونی می­شوید می­توانید با مراجعه به وب­سایت دکترتو برای دریافت نوبت از پزشکان متخصصی که در زمینه این مشکلات تخصص دارند اقدام کنید.

آزمایش­هایی لازم برای تشخیص بیماری­های خونی

خون شما از قسمت­های زیادی تشکیل شده است و ارائه­دهندگان مراقبت­های بهداشتی امکان دارد آزمایش­های مختلفی را تجویز کنند تا مشکلات احتمالی را مورد بررسی قرار دهند که عبارت­اند از:

  • شمارش کامل خون(CBC) : این آزمایش خون پایه، گلبول­های قرمز، گلبول­های سفید و پلاکت­ها را ارزیابی می­کند.
  • افتراقی خون: این تست تعداد هر نوع گلبول سفید را شمارش می­کند.
  • زمان پروترومبین(PTT): برای بررسی سرعت لخته­شدن خون از این آزمایش استفاده می­شود.
  • شمارش رتیکولوسیت: به­منظور اندازه­گیری تعداد سلول­های خونی جوان (رتیکولوسیت­ها) مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • اسمیر خون محیطی (PBS) : پزشکان از این فرآیند برای بررسی گلبول­های قرمز، سفید و پلاکت­ها در زیر میکروسکوپ استفاده می­کنند.

نحوه تشخیص سرطان توسط دکتر متخصص خون

آزمایش خون برای بررسی سرطان، یکی از ابزارهای بسیار دقیقی است که دکتر متخصص خون برای تشخیص و مدیریت این اختلال مورد استفاده قرار می­دهد. برای این منظور پزشک موارد زیر را بررسی می­کند:

  • به­دنبال مواد شیمیایی و پروتئین­هایی در خون است که امکان دارد نشان­دهنده سرطان باشند.
  • سطح سلول­های خونی را بررسی می­کند.
  • سلامت کلی بیمار را مورد ارزیابی قرار می­دهد.

هماتولوژیست از این نتایج برای کمک به مرحله­ بندی سرطان، اندازه و محل تومور استفاده می­کند که این اطلاعات برای تعیین روش مناسب درمانی حائز اهمیت خواهد بود.

در نظر داشته باشید که اگر شما دچار هر کدام از این مشکلات می­شوید لازم است تا برای تشخیص و پیگیری روش­های درمانی به دکتر متخصص خون مراجعه کنید که در ادامه تعدادی از پزشکان حاذق داخل کشور را برای شما معرفی می­کنیم.

معرفی دکتر متخصص خون و سرطان

در مواردی که دچار بیماری­هایی همچون کم­خونی، مشکلات ژنتیکی مربوط به خون یا سرطان باشید لازم است که با مراجعه به دکتر متخصص خون و سرطان به بررسی این مشکل بپردازید.

وب­سایت دکترتو به­عنوان یک مرجع مناسب برای دریافت نوبت آنلاین از بهترین پزشکان هماتولوژیست، به شما کمک می­کند تا به­راحتی نوبت خود را از میان یکی از پزشکان زیر انتخاب کنید:

  • دکتر محسن محمدیان: دکتر محمدیان یکی از متخصصان خون در داخل کشور است که مطب این پزشک در شهر شیراز قرار دارد و خدماتی در رابطه با بیماری­های خونی به مراجعه­کنندگان ارائه می­کند.
  • دکتر نیلوفر قدرتی: تخصص دکتر قدرتی در زمینه تشخیص و ارائه راه­های درمانی برای سرطان خون در بزرگ­سالان است که ساکنان کرج می­توانند برای دریافت خدمات حضوری، به این پزشک مراجعه کنند.
  • دکتر شهاب الدین سهراب خانی: آن دسته از افرادی که ساکن شهر کرج هستند و با مشکلات خونی مواجه می­شوند می­توانند برای دریافت نوبت، دکتر سهراب خانی را انتخاب کنند.

مشاوره آنلاین دکتر خون

علاوه­بر اینکه می­توانید نوبت حضوری خود را از میان بهترین پزشکان خون و سرطان ایران انتخاب کنید، در وب­سایت دکترتو امکانی برای کاربران فراهم شده تا بتوانند از مشاوره آنلاین دکتر خون نیز بهره ببرند.

درواقع چنین خدماتی به شما اجازه می­دهد تا در هر استان و شهری که هستید بتوانید با بهترین پزشکان متخصص در زمینه بیماری­های خونی در ارتباط باشید که برخی از آنها عبارت­اند از:

  • دکتر محسن تواضع: تشخیص و بررسی مشکلات خونی و ارائه روش­های درمانی، در حیطه تخصص دکتر تواضع قرار دارد که می­توانید برای مشاوره آنلاین این پزشک را انتخاب کنید.
  • دکتر الهه وفائی: دیگر پزشک متخصص در زمینه بیماری­های خونی که مشاوره آنلاین را در اختیار کاربران قرار می­دهد، دکتر وفائی هستند.
  • دکتر سید فرشاد سید طاهر: اگر به­دنبال دریافت مشاوره آنلاین در زمینه بررسی بیماری خونی خود هستید، دکتر سید طاهر دیگر پزشک متخصصی است که می­توانید برای این منظور انتخاب کنید.

جمع­بندی

دکتر متخصص خون فردی است که مراقبت­های لازم در زمینه تشخیص و درمان بیماری­های خونی همچون هموفیلی، تالاسمی، کم­خونی و مشکلات سرطانی را به مراجعه­کنندگان ارائه می­دهد و شما می­توانید برای دریافت نوبت از وب­سایت دکترتو کمک بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *