ارز دیجیتال فانتوم چیست و شبکه‌اش چه فرقی با بیتکوین دارد؟

شبکه فانتوم (Fantom) با شعار حل مشکل سه‌گانه بلاکچین یعنی امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی به جهان کریپتو معرفی شد. فانتوم یک پلتفرم غیرمتمرکز، بدون نیاز به مجوز و متن‌باز است که امکان توسعه قراردادهای هوشمند را برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و توسعه دارایی‌های دیجیتال فراهم می‌کند. هدف اصلی فانتوم این است که برای ساخت آینده‌ای بهتر زیر ساختی را فراهم کند تا مردم بتوانند برای بالابردن بهبود کیفیت زندگی خود از آخرین پیشرفت‌های دنیای فناوری استفاده کنند.

ارز دیجیتال فانتوم (FTM) به‌واسطه اهداف و کاربردهایی که دارد به یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. چنانچه قصد خرید فانتوم را دارید بهتر است با این پروژه غیرمتمرکز بیشتر آشنا شوید.

شبکه فانتوم چیست؟

فانتوم قصد دارد مقیاس‌پذیری بیشتر و هزینه کمتری را در مقایسه با شبکه اتریوم و بیت کوین فراهم کند. هسته مرکزی این شبکه، مکانیسم اجماع گواه اثبات سهام (PoS) است که از الگوریتم تحمل خطای بیزانس نامتقارن قدرت می‌گیرد. ساختار این الگوریتم به‌گونه‌ای طراحی شده که در عین تأمین امنیت، تراکنش‌ها را با بالاترین سرعت پردازش می‌کند.

سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با استفاده از زیر ساخت شبکه فانتوم، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را توسعه دهند و ارزهای دیجیتال جدید را به بازار معرفی کنند.

معرفی ویژگی‌های شبکه فانتوم

فانتوم با حل مشکل سه‌گانه بلاکچین در تلاش است تا یک گام فراتر از شبکه‌های بیت کوین و اتریوم بردارد. مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه فانتوم عبارت‌اند از:

  • سرعت : تراکنش‌ها در این شبکه به‌صورت میانگین در یک ثانیه پردازش می‌شوند.
  • مقیاس‌پذیری : هزاران تراکنش در یک ثانیه پردازش می‌شوند.
  • امنیت :‌ طراحی مکانیسم اجماع فانتوم به گونه‌ای است که امنیت فوق‌العاده‌ای را برای شبکه‌های همتا به همتا فراهم می‌کند.
  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند : این شبکه با اتریوم سازگاری دارد و از قراردادهای هوشمند این شبکه پشتیبانی می‌کند.
  • عرضه الگوریتم اجماع : با استفاده از مکانیسم اجماع لاچسیس می‌توانید دفترکل توزیع شده عمومی و خصوصی را با کمک ماشین مجازی اتریوم راه‌‌اندازی کنید.

شبکه فانتوم چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

فانتوم یک زیر ساخت برای محصولات بلاکچینی، اپلیکیشن‌های متمرکز و میان‌افزارهای مختلف توسط توسعه‌دهندگان را ارائه می‌دهد. معروف‌ترین سرویس‌های این شبکه عبارت‌اند از:

  • FTM : ماشین مجازی فانتوم به‌منظور جایگزینی ماشین مجازی اتریوم و افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه راه‌اندازی شده است.
  • Opera chain : شبکه فانتوم با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و از قراردادهای هوشمند نوشته شده با زبان سالیدیتی و وایپر نیز پشتیبانی می‌کند.
  • TxFlow : یک پروتکل میان‌افزار است که همراه با الگوریتم‌های اجماع سنتی مانند Lachesis اجرا می‎شود و امنیت شبکه را تأمین می‌کند.
  • fWallet : کیف پول فانتوم ولت به‌عنوان یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده توسعه‌یافته است. از این کیف پول می‌توانید در سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و ios استفاده کنید.
  • fSwap : با کمک این قابلیت می‌توانید دارایی‌های مصنوعی را به‌صورت مستقیم معامله کنید و با FTM یا fUSD می‌توانید ۱۷۶ رمزارز خارج از شبکه فانتوم مانند بیت کوین را معامله کنید.

نقشه راه شبکه فانتوم

بنیاد اتریوم در دسامبر ۲۰۱۹ شبکه تست فانتوم را راه‌اندازی کرد و موفق به عرضه نسخه ۰.۱ شبکه اصلی اپرا شد. این شبکه نقشه راه و اقدامات بعدی خود را به‌صورت رسمی و عمومی منتشر نکرده است. برای مشاهده به‌روزرسانی‌های این شبکه می‌توانید پست‌های وبلاگی با عنوان آپدیت عمومی را مطالعه کنید. آخرین پست آپدیت عمومی فانتوم در ۲۷ مارس ۲۰۲۳ منتشر شد.

۲۵ مارس ۲۰۲۳ پروپوزال حاکمیتی جدیدی ارائه شد. در این پروپوزال طرح کاهش مبلغ استیکینگ ولیدیتورها به ۵۰ هزار، ۷۵ هزار و ۱۰۰ هزار FTM یا باقی‌ماندن در سطح کنونی به رای گیری گذاشته می‌شود.

آشنایی با ارز دیجیتال فانتوم

توکن بومی شبکه فانتوم، FTM نام دارد و بر روی بستر بلاکچین‌های فانتوم، اتریوم، بایننس اسمارت چین،‌BNB Chain ، سولانا و سلو قرار داد. از این توکن می‌توان در استیکینگ، پرداخت فی شبکه، مشارکت در فرآیندهای حاکمیتی و وثیقه‌گذاری در اپلیکیشن‌های دیفای مبتنی بر فانتوم استفاده کرد.

انواع سیگنال ارز دیجیتال نشان می‌دهند که توکن FTM با ارزش بازار حدود ۶۹۹.۹۸ میلیون دلار در رتبه ۵۹ بازار جای گرفته است و سهم ۰.۰۵ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. بالاترین قیمت این توکن در دسامبر ۲۰۲۱ معادل ۳.۴۷ دلار بوده است و هم اکنون ۹۳ درصد پایین‌تر از آن زمان معامله می‌شود. تعداد کل واحدهای در گردش فانتوم ۲.۸ میلیارد است و در نهایت تعداد کل واحدهای آن به ۳.۱۸ میلیارد خواهد رسید.

نحوه خرید ارز دیجیتال FTM از صرافی

ازآنجایی‌که کاربران ایرانی در لیست تحریم‌ صرافی‌های خارجی قرار دارند و محدودیت‌های زیادی تعیین کرده‌اند، بهتر است از یک صرافی ایرانی معتبر مانند تبدیل برای خرید ارز فانتوم استفاده کنید.

توکن FTM در صرافی‌های متمرکز خارجی مانند بایننس، ‌کوکوین، هات بین و بیترکس لیست شده است. همچنین می‌توانید از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز وان اینچ اکسچنج و سوشی سواپ برای خرید این توکن اقدام کنید.

کیف پول مناسب برای ذخیره ارز FTM

توکن FTM با انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری و موبایلی سازگار است. برای نگه‌داری از این توکن می‌توانید از کیف پول‌های معتبر تراست والت، مث ولت، سیف پال، اکسدوس، متامسک و والت‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور استفاده کنید.

شبکه فانتوم چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

سه مشکل اصلی بلاکچین یعنی امنیت، سرعت و مقیاس‌پذیری از ابتدای راه‌اندازی این اکوسیستم تا به امروز همراه آن است. شبکه فانتوم نیز در پی آن است تا به ناتوانی شبکه بیت کوین در ایجاد تعادل میان سرعت، امنیت و عدم تمرکز به‌صورت هم‌زمان پایان دهد.

اکوسیستم بیت کوین برای مقیاس‌پذیری طراحی نشده است و امنیت و تمرکززدایی را در اولویت خود قرار داده است. هر تراکنش در شبکه بیت کوین بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و این موضوع مقیاس‌پذیری شبکه را با مشکل مواجه کرده است.

هدف اصلی تیم توسعه‌دهنده فانتوم پر کردن این شکاف است و به همین دلیل تراکنش‌ها در این شبکه در ۱ ثانیه انجام می‌شوند. همچنین هزینه‌های تراکنش آن به‌مراتب کمتر از هزینه‌های بیت کوین است.

جمع‌بندی نهایی

شبکه فانتوم به دنبال یک راه‌حل برای مشکل سه‌گانه بلاکچین است، اما برآوردن این سه شرط به‌صورت هم‌زمان بدون قربانی‌کردن یکی از این اصول در ازای به‌دست‌آوردن دیگری اصلاً ممکن نیست. امکان استخراج ارز دیجیتال فانتوم وجود ندارد و مقیاس‌پذیری آن درجه متوسط روبه‌بالا برخوردار است. این شبکه هم‌زمان با افزایش مقیاس‌پذیری به حفظ امنیت و سرعت در شبکه می‌پردازد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *