اثرات مخرب سیگار بر ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از جمله روش‌های درمانی محبوب در حوزه دندان‌پزشکی به شمار می‌رود. با انجام ایمپلنت دندان می‌توان جای خالی دندان از دست رفته را پر کرد. در افراد سیگاری به نسبت سایر افراد، بیشتر شاهد از دست رفتن دندان هستیم. سیگار کشیدن اثرات مخربی بر ایمپلنت دندان برجای می‌گذارد. اثرات مخرب آن می‌تواند به اندازه‌ای باشد که پروسه ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود. آیا اطلاعی در رابطه با اثرات مخرب و ناخوشایند سیگار بر ایمپلنت دندان دارید؟ آیا می‌دانید که چگونه باید اثرات سیگار بر ایمپلنت دندان را کاهش داد؟ چند روز پس از ایمپلنت دندان، سیگار کشیدن امکان‌پذیر خواهد بود؟

آشنایی با ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در واقع به پایه تیتانیومی گفته می‌شود که در استخوان فک جای می‌گیرد و روکشی شبیه دندان طبیعی روی آن قرار گرفته و حسی شبیه دندان های طبیعی فرد را برایش ایجاد میکند. برای این‌که پروسه ایمپلنت دندان موفقیت‌آمیز باشد، به مدت زمان کافی ( عموما سه ماه) نیاز خواهیم داشت. این مدت زمان صرف جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک می‌شود. همان طور که ذکر شد، ایمپلنت دندانی از لحاظ ظاهری و عملکردی شباهت بسیاری به دندان طبیعی دارد. البته این شیوه درمانی مناسب همه افراد نخواهد بود. به عنوان مثال سیگار می‌تواند پروسه ترمیم زخم را مختل ساخته که در این صورت استخوان نمی‌تواند‌ به‌خوبی با پایه ایمپلنت دندان جوش بخورد. با مراجعه به وبسایت کلینیک دندانپزشکی آوان در تهران  میتوانید از مشاوره های تخصصی پیرامون درمان ایمپلنت و سایر روش های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی بهره گرفته و لبخندی زیبا را هدیه بگیرید.

پیامدهای سیگار بر کاشت ایمپلنت دندان

بیماری لثه و مخصوصا پریودنتیت می‌تواند به استخوان فک آسیب وارد کند. این مسئله استخوان فک را دچار تحلیل خواهد کرد. به همان میزان که استخوان فک کمتری برای کاشت در دسترس قرار بگیرد، پروسه ایمپلنت دندان سخت‌تر خواهد شد. دندان‌پزشک پیش از انجام ایمپلنت دندان، لثه را مورد بررسی قرار می‌دهد تا مانع از بروز مشکلات احتمالی در آینده شود. سیگار به عنوان اصلی‌ترین عامل بیماری لثه شناخته می‌شود.

به همین علت، کشیدن سیگار برای افراد سیگاری که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، برای مدتی قبل از شروع درمان ممنوع خواهد بود. سیگار کشیدن احتمال موفقیت‌آمیز بودن پروسه ایمپلنت دندان را کاهش می‌دهد.

به چه علت سیگار بر ایمپلنت دندانی اثرات منفی برجای می گذارد؟

می‌بایست دلایل اثرات مخرب سیگار بر ایمپلنت دندانی از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرند. همان‌طور که می‌دانید سیگار کشیدن و در حالت کلی مصرف هرگونه دخانیات بر دندان‌های سالم تاثیراتی منفی برجای می‌گذارد. بعضی از افراد به کشیدن سیگار عادت دارند و نسبت به بهداشت دهان و دندان خود نیز بی‌توجه هستند.

از آنجایی که استفاده از نیکوتین، تنباکو و دود اثرات مخرب بسیاری به همراه خواهد داشت، اغلب افراد سیگاری ممکن است با مشکلاتی برای کاشت ایمپلنت روبه رو شوند. از جمله دلایل اثرات منفی سیگار بر ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آسیب رساندن دود به لثه‌ها و استخوان‌های فک

با سیگار کشیدن دود در دهان جریان پیدا می‌کند. این مسئله سبب می‌گردد که بافت‌های درون دهان در معرض آسیب قرار بگیرند؛ تا جایی که روی غدد بزاقی تاثیر گذاشته و میزان ترشح بزاق را کاهش می‌دهد. به این صورت در افراد سیگاری شاهد خشکی دهان خواهیم بود. خشکی دهان و کاهش بزاق اثرات بدی را در پی دارد. تمامی این موارد از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما از تاثیرات بارز سیگار بر ایمپلنت دندان می‌توان به تضعیف بافت لثه‌ها و استخوان‌های فک اشاره کرد.

ایمپلنت دندان نیازمند داشتن لثه و استخوان‌های سالم است؛ در حالی که بافت لثه افراد سیگاری تضعیف شده است. از جمله اثرات سوء کشیدن سیگار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در دهان فرد سیگاری فرصت بیشتری برای رشد باکتری فراهم است.
  • میزان پوسیدگی دندان افزایش پیدا خواهد کرد.
  • احتمال باقی ماندن آلودگی میان دندان‌ها افزایش می‌یابد.
  • بافت لثه‌ها در معرض آسیب قرار می‌گیرند.
  • با مصرف سیگار استخوان‌های فک رو به تضعیف شدن می‌روند.

اثرات منفی نیکوتین بر سیستم ایمنی بدن

در حالت کلی، با مصرف نیکوتین شاهد تضعیف سیستم ایمنی بدن هستیم. همچنین با مصرف آن، میزان گردش خون و اکسیژن در بدن کاهش می‌یابند. کاشت ایمپلنت نیازمند انجام جراحی است. برای این‌که پس از انجام جراحی زخم‌ها ترمیم شوند، شخص باید از سیستم ایمنی قوی برخوردار باشد. بنابراین در صورت موجود بودن نیکوتین در بدن، ترمیم زخم‌ها مدت زمان بیشتری را می‌طلبد. حتی ممکن است که قابل ترمیم نباشند. بنابراین بیشتر احتمال می‌رود که فرد به عفونت دچار شود. این مسئله تنها برای جراحی ایمپلنت مطرح نبوده و افراد سیگاری قصد انجام هر عملی را که داشته باشند، با این مسئله مواجه خواهند شد.

سیگار؛ مانعی برای جوش خوردن استخوان

از دیگر اثرات مخرب سیگار بر ایمپلنت دندان می‌توان به عدم جوش نخوردن استخوان اشاره کرد. حتما می‌دانید که نیکوتین میزان گردش خون و اکسیژن را کاهش می‌دهد. این در حالی است که ایمپلنت باید با استخوان فک جوش بخورد تا امکان استفاده از ایمپلنت دندان برای شخص فراهم شود. اگر این دو با یکدیگر جوش نخورند، امکان داشته که ایمپلنت یا استخوان فک در معرض آسیب قرار بگیرد.

براساس آزمایشات بالینی انجام گرفته، جوش خوردن استخوان اشخاص سیگاری به نسبت دیگر افراد به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین به همین علت افراد سیگاری برای انجام ایمپلنت دندان با چالشی جدی روبه‌رو هستند.

تاثیر سیگار بر سلامت عمومی دهان و دندان

سیگار کشیدن در هر صورت تهدیدی برای سلامت دندان‌های شما به حساب می‌آید و تفاوتی نداشته که قبل یا بعد از درمان از سیگار استفاده کنید. در هر صورت مصرف دخانیات مضر است. قبل از این‌که مسئله رابطه میان سیگار کشیدن و ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار دهید، بهتر است که نسبت به تاثیرات مصرف سیگار بر سلامت دهان و دندان آگاهی یابید. سیگار کشیدن در واقع سلامت عمومی دهان و دندان را به خطر می‌اندازد و حتی امکان دارد که شخص به سرطان ریه نیز مبتلا شود.  البته سیگار کشیدن تنها به ریه‌ها آسیب وارد نمی‌کند؛ بلکه سیستم‌ ایمنی بدن و سلامت دهان و دندان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان

هنگامی که صحبت از سیگار کشیدن به میان می‌آید، افراد سرطان ریه را به خاطر می‌آورند؛ اما بهتر است بدانید که به ازای هر پنج فردی که به سرطان دهان مبتلا بوده‌اند، چهار نفر از آن‌ها افراد سیگاری هستند. از نشانه‌های ابتدایی سرطان دهان می‌توان به زخم، درد مداوم دهان، لکه‌های سفید غیرعادی، تورم، بی‌حسی، سختی در جویدن، بلیعیدن و گیر کردن چیزی در گلو اشاره کرد.

ابتلا به بیماری لثه

تاحدودی نیمی از بزرگسالان بالای سی سال نوعی از بیماری لثه را تجربه کرده‌اند. مصرف سیگار احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش داده و دو برابر می‌کند؛ همچنین در این شرایط درمان آن دشوارتر خواهد بود. اگر بیماری لثه درمان نشود، مشکلاتی همچون آسیب جدی به لثه، تحلیل رفتگی استخوان فک و از دست دادن دندان را به‌دنبال خواهد داشت. همچنین اگر بیماری لثه شدت یابد، باکتری‌های دهان به‌واسطه لثه‌های ملتهب به جریان خون راه پیدا می‌کنند.

آشنایی با روش های کاهش اثرات سیگار بر ایمپلنت

اگر عادت به کشیدن سیگار دارید و اکنون مایل هستید که برای انجام ایمپلنت دندان اقدام کنید، بهتر است که یک‌سری موارد را در نظر داشته باشید. به این صورت می‌توانید تاثیرات ناشی از مصرف سیگار را بر ایمپلنت دندان خود به حداقل برسانید. این موارد شامل نکات زیر می‌شوند.

  • ترک مصرف سیگار می‌بایست برای شما در اولویت باشد. شما برای ترک آن می‌توانید از برنامه‌های زیادی به شکل آنلاین یا حضوری کمک بگیرید.
  • اگر قادر به ترک سیگار نیستید، حداقل به مدت یک هفته پیش از انجام ایمپلنت دندان و دو ماه پس از آن، از کشیدن سیگار اجتناب ورزید. البته این نکته مختص افرادی است که واجد شرایط انجام ایمپلنت دندانی هستند.
  • به بهداشت دهان و دندان خود بیش از گذشته توجه داشته باشید.
  • اگر پس از کاشت ایمپلنت دندان قصد سیگار کشیدن را دارید، برای این‌که اثرات ناشی از آن به حداقل برسد، بهتر است که پس از هر بار سیگار کشیدن اقدام به قرقره کردن آب در دهان خود کنید.
  • شخص سیگاری به‌صورت منظم می‌بایست به دندان‌پزشک مراجعه نماید. دندان‌پزشک بیمار را معاینه کرده و سلامت ایمپلنت‌ها، دیگر دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان‌های فک را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پس از ترک سیگار، چه اتفاقی رخ می دهد؟

شخصی که عادت به سیگار کشیدن داشته، ممکن است بیندیشد که تلاش وی برای ترک سیگار بیهوده است و دیگر تاثیری بر بهبود سلامتی شخص نخواهد داشت؛ اما تصور این افراد غلط است. حتی اشخاصی که به‌صورت بلندمدت سیگار کشیدن را تجربه کرده‌اند نیز می‌توانند با ترک آن تحولی در سلامت دهان و دندان خود به وجود آورند. در نتیجه بهتر است که در اولین قدم اصلا به سراغ سیگار نروید؛ اما اگر به آن دچار شده‌اید، می‌بایست بدانید که هیچ زمانی برای ترک آن دیر نیست و در اولین فرصت بهتر است که برای ترک آن اقدام نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *