راهنمای خرید بهترین مودم ADSL، روتر ۳G و ۴G و ۵G

برسی انواع مودم بی سیم و با سیم

اکنون در قرنی زندگی میکنیم که اینترنت نقشی حیاتی در زندگیمان ایفا میکند! برای اثبات این حرف کافی است فقط چند روز از دنیای اینترنت دور شوید آن موقع متوجه میشود زندگی بدون اینترنت چقدر سخت و دشوار است. از علایق روزانه گرفته تا دوستان و حتی کسب و کارهای خیلی از ما منوط به اینترنت است به همین دلیل حتی قعطی چند ساعته ی اینترنت هم میتواند آزار دهنده باشد.

در این مطلب از مجله اینترنتی تپ سنج قصد داریم انواع مودم ADSL را مورد نقد و برسی قرار دهیم. از ویژگی های فنی گرفته تا موارد ظاهری همه و همه زیر ذره بین کارشناسان ما قرار میگیرد تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. از آنجایی که شاهد طیف وسیعی از از انواع برند های مختلف هستیم خرید بهترین مودم میتواند کار سخت و پیچیده ای باشد. بنا بر همین موضوع این راهنمای خرید را ترتیب داده ایم.

مودم چیست؟

مودم وسیله ای است که در خواست کاربر را به شبکه انتقال میدهد. سیگنال آنالوگ که از تلفن ثابت گرفته میشود را به داده های دیجیتال تبدیل میکند و همین رد و بدل شدن سیگنال ها موجب استفاده ی شما از اینترنت میشود. قرار نیست در این مطلب خیلی به مباحث فنی بپردازیم اما لازم بود ابتدای کار تعریفی مختصر و کوتاه از مودم داشته باشیم.

تعریف فنی تر، می توانیم استنباط کنیم که مودم دستگاهی است که از مدولاسیون سیگنال و حتی تغییر شکل، از طریق یک رابط واحد پشتیبانی می کند.

به طور دقیق، سیگنال آنالوگ از سیم کابل یا تلفن متصل به داده های دیجیتالی تبدیل می شود تا دستگاه محاسبه کننده آن را تشخیص دهد. همین روند معکوس نیز توسط مودم مربوطه پشتیبانی می شود.

مودم های امروزی به عنوان مودم های کابلی یا DSL شناخته می شوند. این فرکانسها دارای طیف وسیع تری از فرکانسها هستند و به دنبال آن کابلهای کواکسیال در ترکیب قرار می گیرند. علاوه بر این، مودم های کابلی موجود نیز از مفهوم DOCSIS پشتیبانی می کنند که بعداً در بخشهای بعدی به آن خواهیم پرداخت.

برسی انواع مودم ها

۱. مودم های استاندارد Dial-Up

اینها قدیمی ترین دستگاه ها برای دسترسی به اینترنت هستند. دستگاهی که از یک دهه پیش بسیار متداول بود، برای ارتباط مستقیم با خطوط تلفن استفاده می شد. این موارد توسط ISP های مربوط در برنامه موجود گنجانده شده است. افرادی که به اینترنت از طریق این مودم ها وصل میشوند، قادر به استفاده از خط تلفن در بازه زمانی مشخص نیستند و بالعکس.

۲. مودم های DSL

DSL می تواند مستقیماً با مودم های خارجی ارتباط برقرار کند و کاربران می توانند حتی در صورت ماندن در اینترنت به تلفن خود دسترسی داشته باشند.

۳. مودم های کابلی

این مودم ها از کابل کواکسیال ساخته می شوند که یک سر آن به مودم و انتهای دیگر آن به مودم ADSL وصل میشود. اگر به دنبال سرعت بالای اینترنت هستید ، مودم های کابلی بهترین دستگاه هایی هستند که میتوانید خریداری کنید.

۴. مودم/روتر ترکیبی

در بیشتر موارد، ما مودم های مستقل را برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی توصیه می کنیم. این دستگاه ها به شما امکان می دهند بدون ایجاد تغییر در تنظیمات ISP موجود، به اینترنت وصل شوید.

۵. مودم های اترنت

همانطور که در بالا ذکر شد، همه مودم های اصلی را می توان به عنوان مودم های اترنت تفکیک کرد به شرطی که از اتصال به کارت شبکه دستگاه محاسباتی مربوطه پشتیبانی کنند.

برسی، ۴ ویژگی مهم

اکنون که به جنبه های مهم مودم پرداخته ایم، بهتر است به عوامل موثر در خرید نیز بپردازیم. بسیاری از این عوامل به تفصیل توضیح داده می شود و از خوانندگان انتظار داریم که همه جنبه های زیرین را مورد بررسی قرار دهند:

۱. سازگاری ISP

قبل از انتخاب مودم، باید بررسی کنید که آیا مدل با ارائه دهنده خدمات اینترنت شما سازگار است یا خیر. برخی افراد دستگاهی را بدون تحقیق خریداری می کنند، اما متوجه می شوند که هیچ سازگاری با ارائه دهنده اینترنت وجود ندارد.

مودم ها دارای دفترچه و توضیحاتی هستند که جنبه های سازگاری آنها با ارائه دهندگان را نشان می دهد. برای اینکه متوجه سازگاری اینترنت با سرویس دهنده شوید، باید جزئیات ISP را در اختیار داشته باشید.

در بیشتر موارد، اکثر مودم ها با ارائه دهندگان خدمات سازگار هستند. با این حال، شرکت های کوچکتر ممکن است جنبه های اختیاری خاصی داشته باشند که منجر به مشکلات سازگاری می شود.

۲. پورت

اگر به دنبال سرعت و دسترسی اولیه اینترنت هستید، مودم هایی با ۱ پورت به اندازه کافی خوب هستند. با این حال، اگر میخواهید در خانه و محل کار اینترنتی پر سرعت داشته باشید، لازم است مودم هایی با چند پورت انتخاب کنید.

اگر قصد خرید مودم DOCSIS 3.1 را دارید ، وجود ۲ پورت اترنت می تواند مورد خوبی باشد. این باعث می شود تا ۸۰۲.۳  “تجمع پیوند” ایجاد شود که در نهایت منجر می شود سرعت و اتصال بی سیم گسترده تری وجود داشته باشد.

با این حال، اگر ارائه دهنده خدمات چیزی بیش از ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه دهد، شما یک اینترنت عالی دارید. علاوه بر این، روتری که قصد خرید آن را دارید باید دارای استانداردهای ISP یکسانی باشد و قسمت اصلی ۸۰۲.۳ad باشد.

۳. طراحی

در بیشتر موارد، هنگام خرید، طراحی مودم نادیده گرفته می شود . ما باید از قبل به تمام جنبه های ذکر شده توجه کنیم و هنگام انتخاب نهایی، تمامی معیار ها را در نظر بگیریم. با این حال، توصیه میکنیم به دنبال خرید یک مودم کوچک باشید که حداقل فضای ممکن را اشغال کند.

وقتی صحبت از جنبه های فیزیکی به میان می آید، باید LED ها و عملکرد آن را بررسی کنید تا امکانات مودم مشخص شود. داشتن برخی ویژگی ها به شما امکان می دهد دستگاه را به صورت دستی عیب یابی کنید. علاوه بر این، طراحی یک امر سلیقه ای است و اگر مجموعه ویژگی ها به اندازه کافی مناسب و جذاب باشد نباید در شکل و طراحی مودم زیاد سخت گیر باشد.

۴. امنیت

امنیت مودم یکی از جنبه هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مهم است که هنگام استفاده از مودم ها نگرانی های امنیتی متعددی داشته باشید. زیرا آنها دستگاه رایانه شما را با کل دامنه آنلاین پیوند می دهند. بنابراین، قبل از انتخاب و خرید مودم مناسب باید استانداردهای خاصی را در نظر بگیرید.

اولاً ، معماری مودم DOCSIS به طور خودکار اجزای امنیتی خاصی را وارد ترکیب می کند، که مستقیماً با خدمات انتقال داده ارتباط دارد. شبکه کابل مشترک دارای آسیب پذیری های خاص خود است.

به همین دلیل است که باید بهترین مودم کابلی را که از قوانین حفظ حریم خصوصی اطاعت می کند را شناسایی کنید. همچنین، باید ببینید مودم مجهز به مواردی مانند WPS یا “Wi-Fi Protected Setup” است یا خیر هدف آن حفاظت از اطلاعات محرمانه و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز است.

مواردی که باید مراقب آنها باشید

امیدواریم که دانش کافی در مورد تفکیک و سازگاری مودم بر اساس همه عوامل موجود را به دست آورده باشید. با این حال، قبل از انتخاب بر اساس ویژگی های ذکر شده در بالا ، باید در مورد ادعاهای سرعت نادرست که توسط تولیدکنندگان خاص مطرح می شود دقت کنید.

شرکت ها عمدا این کار را انجام نمی دهند. با این حال، مواردی مانند ضعف، تعداد کاربران، نوع سرور، خدمات ISP و سایر دلایل کاهش سرعت را در نظر نمی گیرید. بنابراین، قبل از خرید باید همه عوامل را در نظر بگیرید. سرعت بارگیری و حتی بارگذاری ذکر شده در مودم کاملاً نظری است و همچنین بستگی به میزان تأثیرگذاری کابل برای ارائه دهنده خدمات اینترنتی خاص دارد.

همچنین، اگر از یک دستگاه ترکیبی استفاده می کنید، یعنی دستگاهی شامل مودم و روتر باید منسوخ شدن آن را در نظر بگیرید. با این حال، دستگاه ترکیبی مشکلات مربوط به استفاده از سخت افزار اضافی را کاهش می دهد.

برسی مودم بی سیم و باسیم

انواع مودم ها در دو دسته ی اترنت و وای فای یا وایرلس قرار میگیرند. مودم های سیمی اترنت نام دارند و مدل های بی سیم را وای فای و وایرلس نام گذاری میکنند.

مودم های سیمی

همانطور که از اسمش مشخص است. این مودم های برای اتصال به اینترنت نیاز به کابل دارند. کابل های مورد نیاز برای اتصال به مودم سیمی شامل (یو اس بی، USB) و (لن، LAN) میباشد. این مودم ها بیشتر در اداره ها و محیطی هایی کاربرد دارد که از کامپیوتر برای اتصال به اینترنت استفاده میشود. بنابراین در صورتی که میخواهید به وسیله موبایل و تبلت از دنیای اینترنت لذت ببرید خرید مودم سیمی را پیشنهاد نمی کنیم.

مودم های بی سیم برای اتصال به اینترنت به کابل های USB و LAN احتیاج دارند. (مناسب کامپیوتر)
اگر قصد دارید با تلفن همراه یا تبلت به اینترنت متصل شوید، مودم های سیمی برای شما کاربرد ندارد.
مودم های بی سیم

امروزه مودم های وایرلس یا  Wifi از محبوبیت بالایی برخوردارند. این مودم های به راحتی و بدون اتصال سیم به شبکه  اینترنت وصل میشوند. از آنجایی که اکثر کاربران از موبایل استفاده میکنند اقبال عمومی بیشتر به سمت خرید مودم های بی سیم است. در صورتی که خواهان خرید مودم wifi یا Wireless هستید باید به کیفیت آنتن دهی و همچنین سایر موارد فنی که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم توجه داشته باشید در غیر این صورت تجربه ی چندان خوبی از اینترنت نسیب تان نمیشود.

مودم بی سیم به آسانی به موبایل و تبلت وصل میشود.
مودم های بی سیم گران تر از نمونه های سیم دار میباشند.

نکات مهم برای خرید مودم ADSL

محدوده پوشش دهی: قبل از خرید بهترین مودم باید به محدوده پوشش دهی آن توجه شود. تعداد آنتن و سری ساخت در تغییر محدود موثر میباشند.

برسی آنتن: برخی از مودم ها فاقد آنتن بیرونی و برخی دیگر دارای آنتن بیرونی میباشند. هرچه تعداد آنتن های بیرونی مودم بیشتر باشد، میزان آنتن دهی نیز بهبود پیدا میکند. نکته قابل ذکر در این خصوص این است که مودم های فاقد آنتن معمولا ارزان تر هستند و حمل آن ها آسان تر است اما کیفیت آنتن دهی آنها به خوبی مودم های دارای آنتن بیرونی نمی باشد.

تعداد پورت ها: معمولا مودم ها دارای ۲ تا ۴ پورت برای اتصال کابل ها هستند. در صورتی که قصد دارید برای محل کار خود مودم خریداری کنید پیشنهاد میکنیم از تعداد پورت ۴ استفاده کنید تا دیگر همکارانتان کامپیوتر را به مودم ADSL متصل کنند. در صورتی که برای خانه مودم میخواهید ۲پورت کافی است زیرا اکثر افراد از طریق wifi به شبکه متصل میشوند.

انواع نسل مودم: جدیدترین نسل مودم ها ac ،n ،g میباشد. امروزه دیگر مودم هایی با استاندارد a، b، g تولید نمیشوند. هر چقدر نسل مودم جدیدتر باشد کیفیت و سرعت به مراتب بهتری  دارد. قابل ذکر است مودم های نسل جدید بسیار گران تر از نمونه های نسل قبلی خود هستند.

پهنای باند: پهنای باند شامل منطقه تحت پوشش میشود. هر چقدر مودم پهنای باند بیشتری داشته باشد، منطقه تحت پوشش نیز کوچکتر میشود. بنابراین مودم های ۲.۴GH فضای بیشتری را به نسبت ۵GH تحت پوشش قرار میدهند.

اینترنت ۴G/3G: در صورتی که مایل به استفاده از اینترنت وایرلس یا استفاده از هارددیسک در شبکه دارید باید مودم هایی با پورت USB انتخاب کنید.

تعداد دیوایس های قابل پشتیبانی: انواع مودم های ۴G و ADSL معمولا ۵ تا ۲۰ دیوایس را پشتیبانی میکنند. در صورتی که میخواهید از حداکثر توان مودم استفاده کنید پیشنهاد میکنیم تعداد دیوایس های متصل شده را کاهش دهید.

تشکیل پرتو: این ویژگی بسیار پیشرفته است و تنها در برخی از بهترین مودم های حرفه ای دیده میشود. کاربرد تشکیل پرتو اینگونه است که به جای پخش سیگنال ها در تمام محیط فقط محدود به دیوایس هایی محدود میشود که سیگنال مودم را دریافت میکنند. در این صورت امنیت سیگنال ها افزایش میابد.

سرعت اینترنت: سرعت اینترنت بیشتر از آنکه به کیفیت مودم مربوط شود به سرویس ارائه کننده ی اینترنت شما برمی گردد. گرچه کیفیت مودم هم تا حدی در سرعت تاثیر گذار است اما اگر به دنبال سرعت بالا هستید در انتخاب شرکت ارائه کننده و همچنین محدوده مخابراتی خود بیشتر دقت کنید.

امکانات جانبی: برخی از بهترین مودم ها دارای امکاناتی چون نمایشگر، دکمه های کاربردی، پشتیبانی از اپلیکیشن، نمایش میزان سرعت و … هستند. در صورتی که میخواهید از این قابلیت ها بهره مند شوید باید بیشتر هزینه کنید.

گارانتی:در هنگام خرید بهترین مودم ADSL حتما به ضمانت و خدمات پس از فروش آن توجه کنید، تا در صورت هرگونه مشکل و خرابی امکان تعویض و تعمیر وجود داشته باشد. در ضمن حتما از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید مودم کنید زیرا امروزه تا دل تان بخواهد برند های متفرقه و بی کیفیت اقدام به تولید و فروش انواع مودم میکنند.

جمع بندی

راه اندازی یک اتصال اینترنتی یکپارچه در خانه و محل کار شما مستلزم گنجاندن دستگاه های خاصی است که می تواند راه را برای اتصال سریعتر به اینترنت باز کند. اینجاست که داشتن مودم کابلی وارد میشود زیرا این ابزار پایه و اساس اتصال سریع به اینترنت را ایجاد می کند. در این مطلب سعی کردیم تمام نکاتی که باید قبل از خرید بهترین مودم بدانید را به طور کامل و مفصل توضیح دهیم. در صورت هرگونه ابهام از طریق بخش تماس با ما در ارتباط باشید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. ضمن به اشتراک گذاشتن این مطلب با دوستان خود، دعوت میکنیم از سایر مقالات سایت تپ سنج دیدن فرمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *